31 oktober 2009

Rainmaker

Wekenlang heb ik erop gewacht. En ervoor gedanst...de buurvrouw lachte zich slap als ik weer eens schold, dan weer danste, dan weer smeekte om een beetje regenwater.
Pas op met wat je vraagt. Het zou zomaar kunnen dat je het krijgt...


En tegen alle voorspellingen over droogte in, krijgen we het ineens in overvloed. Water van boven! De eerste twee buien stemmen ons gelukkig. Het moestuintje leeft zienderogen op (het onkruid ook, maar dat hoort erbij).
Tijdens de eerste bui op maandag kan ik nog een dansje maken in de regen, maar dat is er bij bui nummer twee al niet meer bij. Onweer...
En wat vandaag over het kustgebied trekt mag met recht noodweer worden genoemd.

Bastiaan ziet de bui 's ochtends al hangen, ik hou het niet zo in de gaten. Maar dan wordt het ineens erg donker, en dat op klaarlichte dag. En even later worden we toch nog verrast door een gigantische sibibusi, een zware regenbui met windstoten. Voordat we kunnen reageren is de regen door alle ramen naar binnen gezwiept en kunnen we gaan dweilen.
De ene bliksemflits na de andere schiet door de lucht, de donder brult erachter aan en de kinderen rennen gillend van opwinding door het huis. Kortom, de chaos is even compleet...
Een uitglijder van Sietse (natte vloer) breng de rust terug in huis. Maar buiten raast het door, en met spijt zien we toe hoe een aantal bananenbomen omver worden gezweept. Een stuk of vier paprikastruiken houden het ook niet, balen!
Maar er is niets aan te doen, naar buiten gaan is geen optie. Ik vind het al heel knap van mezelf dat ik tussen de bliksemflitsen door het kledingrek durf binnen te halen.
Dus wachten we braaf tot een uur of negen, als de kinderen in bed liggen en het ergste onweer is opgehouden. In de regen en met een zaklamp nemen we een kijkje. De schade aan de moestuin lijkt mee te vallen. Bas zet de vier paprikaplantjes weer rechtop en geeft ze met stokken wat extra ondersteuning. Nou maar hopen dat ze het redden, want tot gisteren deden ze het supergoed! Morgen maken we de balans wel op.

Wat een regendansje allemaal niet kan doen.
Ik heb mijn nieuwe bestemming in het leven gevonden. Ik word rainmaker!
Ik moet alleen mijn talent nog een beetje bijschaven door de hoeveelheid neerslag beter af te stemmen op de behoefte...

1 opmerking:

wiet en co zei

Hee bas sas en kiddos!
Leuk om weer te lezen! Wat een toestand met jullie weer! Maar gelukkig nu weer water om te drinken en af te wassen? Hopelijk is die boiler gauw gemaakt bij jullie pfff..!
Sas heb je de boeken van Stieg Larson al gelezen (die trilogie)? Zoniet, dan krijg je die van ons voor je verjaardag! Ook goeie thrillers!
liefs, wiet en co