09 augustus 2007

Evie

Het leuke van vooroordelen is dat ze vaak kloppen. En net zo vaak niet...

Ik heb het zo lang mogelijk uitgesteld, maar uiteindelijk winnen de argumenten van Bastiaan. We gaan actief op zoek naar een hulp in de huishouding, een interieurverzorgster, een werkster, geen idee welke term hier het meest gangbaar is. What's in a name...
Ik ben niet zo gelukkig met het idee. Het gaat vaak mis met die hulpen, mopper ik tegen Bas. Ze komen laat of ze komen niet, ze rommelen maar wat aan en als je pech hebt gaan ze er met je spullen vandoor.
Uiteraard spreek ik niet uit eigen ervaring. We hebben nog nooit een hulp gehad. Bas is een stuk optimistischer, die vindt dat we het gewoon moeten proberen.
De advertentie verschijnt vrijdag in de Via 2000, een gratis advertentieblaadje. Blaadje? Het is een dik pak van meer dan 100 bladzijden. Wie vindt onze kreet om hulp tussen al die advertenties?
Op de dag dat het blad uitkomt neem ik de mobiele telefoon mee. In de overtuiging dat het met de reacties wel zal meevallen.
Jazeker...het blad is nog niet de deur uit of er wordt gebeld. Evie. Telefonisch krijg ik er weinig hoogte van, we maken meteen maar een afspraak voor zaterdag. De andere vier reacties zet ik even on hold.

Evie komt niet op tijd (zie je wel), ze belt wel van tevoren om te melden dat ze de weg kwijt is. Twintig minuten later arriveert ze. Een hele stevige dame, ze heeft haar schoonzus bij zich. Die blijkt wat meer ervaring te hebben in de schoonmaakbranche en is als ondersteuning meegekomen.
Evie zegt niet veel tijdens het gesprek maar geeft wel aan dat ze graag wil werken. Ons salarisbod wordt meteen geaccepteerd. We weten wat voor klus het is, dus we zijn niet krenterig geweest
Maandag beginnen, dus. Ze komt elke dag van 2 tot zes uur 's middags. Het sal me benieuwe...

Verrassing! Evie is keurig op tijd. Kwart voor twee meldt ze zich al. Ze kleedt zich om en we gaan meteen aan de slag.
Om vijf over zes moet ik haar erop attenderen dat het tijd is, ze heeft vier uurtjes non-stop gewerkt.
Dinsdag is zij weer keurig op tijd en ben ik bijna laat. Om vijf voor twee kom ik aangesjeesd. Intussen heeft Evie Bastiaan al gebeld om te melden dat de deur niet open is. Oeps, ze is een stuk assertiever dan ik dacht.

Inmiddels hebben we dag drie achter de rug. Ik moet nog wel erg wennen aan het idee dat ik het schoonmaakroer uit handen geef. Wat moet ik haar te doen geven en wat niet? Wat is een logische volgorde van werkzaamheden? Ik durf niet te gaan zitten met een boekje terwijl Evie aan het poetsen is. Het gevoel dat wij dat zélf horen te doen is nog niet helemaal verdwenen. Bastiaan heeft daar volstrekt geen last van, gelijk heeft ie. Waarschijnlijk zal het bij mij ook wel slijten. en dan ga ik genieten van de luxe van een h. in de h. Maar voorlopig poets ik nog mee.
Daarnaast ben ik veel energie kwijt aan het trainen van de kids, want die lopen Evie de eerste dagen continu voor de voeten.

Ik ben benieuwd of Evie het volhoudt. Anders gezegd, ik hoop het van harte. Van mij mag ze blijven! Het is nog te vroeg voor een goed oordeel, maar de eerste resultaten zijn al te zien. Het huis is een stuk schoner. En opgeruimder! Ik durf onze kleren niet overal meer te laten slingeren. Zou Evie niet leuk vinden...



2 opmerkingen:

Anoniem zei

GEWELDIG!!!!Wat klinkt dat goed, ik weet wat voor werk het is alleen al de was en de strijk, super, super, super. Ik krijg in september echt vakantie....heb ik tijd voor de tuin!!!!en misschien nog wat verf klusjes??????
liefs.

tropenkindje zei

Eh...ja, het huis mag wel weer een likje verf, 1 hectare grond moet worden gewied en gemaaid, gootjes opgehaald, nieuwe gewassen de grond in, planten dagelijks water geven, oftewel, nog genoeg te doen! Hahaha, grapje...
Vergeet die klussen maar. Plan wat trips naar het binnenland, ik weet wel een leuke touroperator!