05 oktober 2007

De eerste week

Zo, het zit erop...de eerste schoolweek hebben we achter de rug. Langzaamaan beginnen de kindjes te wennen aan hun nieuwe school. Ik moet eigenlijk zeggen 'scholen' want ze zijn er allebei heilig van overtuigd dat hun klasje een aparte school is. Tja, begrijpelijk als je van een school met 17 kinderen komt. Dan is een klas met 25 kinderen in jouw beleving ook een school!

Amber lijkt haar draai al een beetje te hebben gevonden. Op de tweede dag wordt de juf al gecorrigeerd als ze ' Berend Botje' zingt. 'Nee, zo is het niet goed!!!' Maar op de vraag van de juf of zij dan kan voorzingen hoe het wel moest, houdt de wijsneus haar mond stijf dicht.
Ik heb nu al de rapportage gehad dat het een heel flink meisje is, maar wel één met een eigen willetje. Hahaha, ze hebben nog niks meegemaakt!

Sietse durft nog niet zo goed. Hij is vrij rustig in de klas en doet nog niet met alles mee. Hij komt elke dag heel verlegen binnen en komt pas in de loop van de dag een beetje los. Maar dat ging op de peuterschool net zo, toen deden ze er allebei een paar weken over om hun plekje te vinden.

De dagelijkse vlaggenparade vinden ze een feest! Alleen daarom al zou ik nooit laat durven komen...
Om exact 3 minuten voor 8 gaat de bel. De kinderen worden per klas opgesteld op het schoolplein, een juf en twee kindjes staan al klaar met de vlag.

Iedereen doet een klaprondje, daarna handjes omhoog, op de schouders, in de zij en langs het lichaam. Vervolgens zingen ze beide coupletten van het volkslied. Niet nieuw voor onze kids, die hebben dat al op de peuterschool geleerd. Daarachteraan nog een liedje van twee regels over de vlag en dan mag iedereen naar binnen.
Vooral Sietse vindt het fantastisch, zijn klas heeft goed zicht op de vlag. Met stralende ogen zingt hij naar hartelust mee. De peuters staan voorlopig wat verder weg, daar zitten nog wat huilende kinderen tussen. Toch doet Amber ook goed mee.

Vandaag was hun eerste overblijfdag. Op het menu stond bami, ze hebben allebei goed gegeten.
Mijn eerste indruk van de leerkrachten is goed; ze schreeuwen niet, maar pakken de kinderen rustig aan. Nu is er ook niet zoveel aan te pakken, de meeste kinderen zijn nog rustig en goed te hanteren. Ben benieuwd hoe dat er over drie weken uitziet.

Na zo'n eerste week weet ik nog weinig over het reilen en zeilen op de school. De schoolgids heb ik nog niet gehad, de eerste ouderbijeenkomst is nog niet gehouden en achter de meeste info moet ik zelf aan. Vandaag zag ik wel het weekprogramma in Sietse's klasje hangen, ik heb het meteen overgeschreven. Het oogt modern en gevarieerd, ben benieuwd hoe Setse erop reageert.
Volgende week krijgt hij voor het eerst gymles. In gymtenu, geel broekje en wit t-shirt.
Over het programma van Amber weet ik nog niks. Behalve dan dat ze op vrijdag zwemles heeft. En Sietse? Nog niks gehoord.

Ik kijk uit naar de eerste voorlichtingsdag, want ik heb een berg vragen...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo,

Geïnspireerd door TV-programmas als Ik vertrek en Het Roer Om, ben ik als 'geëmigreerde' Nederlander begonnen met Nederlandstalige Blogs bij elkaar te zetten (bijna 300 al) op een onlangs gecreëerde website http://expat-blogging.blogspot.com

Jouw website heb ik via Google en links van andere expat bloggers gevonden en er ook bijgezet. Kijk maar eens wat je er van vindt.

Ideeën/Tips zijn meer dan welkom en ook links naar andere Nederlandstalige bloggers in het buitenland zet ik er graag bij.

Met vriendelijke groet.
Paul
plbosman@gmail.com
PS: De website is voor iedereen toegankelijk, is puur vrijblijvend en heeft geen commerciële bedoelingen. Er zijn geen reclame-emails, kosten of wat dan ook (alleen soms een email mijnerzijds met de laatste ontwikkelingen).

Anoniem zei

Voor een televisieprogramma van de publieke omroep (Nederland 1) zijn wij op zoek naar mensen die Nederland hebben verlaten om in een ver buitenland een nieuw bestaan op te bouwen. Wat we willen is een portret maken over het leven dat ze opgebouwd hebben en over hun fascinatie in dat nieuwe land. Hier in Nederland filmen we ondertussen de achterblijvers (dat wil zeggen: familie en vrienden) en zo componeren we een televisieprogramma waarin te zien is wat deze ‘emigranten’ met hun nieuwe leven hebben gewonnen en wat ze hebben moeten achterlaten. Voorwaarde is wel dat deze emigranten dingen en personen uit Nederland ook daadwerkelijk missen. Mensen die voortdurend heen en weer reizen, zullen daar minder onder lijden dan zij die slechts heel af en toe naar Nederland kunnen komen. Herkent u zich in dit profiel en voelt u er wat voor om aan ons programma medewerking te verlenen, dan zouden wij graag in contact met u willen komen.

Vriendelijke groeten

Frank van der Heyden
Stokvis Producties Almere
frank.van.der.heijden@stokvis625.nl
00- 31- 36- 524 14 65