02 oktober 2007

Onze eerste schooldag

Uitgeput zijn we vanavond in bed gerold. Op tijd, want morgen moeten we weer vroeg uit de veren. Het nieuwe schooljaar is begonnen!

Sietse:
Mama was al heel vroeg wakker, die vond het allemaal reuze spannend. De reistijd, de school zélf, het was natuurlijk allemaal onbekend. Op tijd vertrekken dus, en dat lukte prima.
Vrolijk stapten we in de auto, even zwaaien naar Papa, die had patiënten aan huis.
Maar we waren de brug nog niet over of mama schoot in de stress. File!!! Gauw de andere kant op, om de file heen. Knap bedacht van Mama. Maar blijkbaar waren er nog meer slimme mama's want ook de omweg stond vol auto's. Ambertje viel in slaap en ik keek naar alle auto's. Er zaten veel stinkauto's tussen, ik moest er meteen van hoesten.
Het viel Mama tegen, we waren best lang onderweg. Maar toch op tijd, vijf voor acht. De bel ging om acht uur.
Amber kwam een beetje duf binnen, ze was net wakker.
Jeetje, wat een drukte!!!
Overal kinderen, de meeste hadden een groen shirtje aan, net als ik. De kleine kindjes niet, die hoeven nog geen uniform. Amber en ik waren helemaal verstijfd van verbazing, zoveel kindjes hebben we nog nooit bij elkaar gezien. We hebben niet eens het volkslied meegezongen (dat doen ze hier elke ochtend terwijl de vlag wordt gehesen). Na een praatje van een meester en een juf mochten we naar de klas.
Amber:
Sietse ging eerst, naar de kleuter A. Hij vond het wel een beetje spannend, dat kon ik zien. Maar hij heeft niet gehuild. Sommige kindjes huilden wel, heel hard. Ik vond het allemaal maar eng.
Toen was het mijn beurt!. Ik ben dapper achtergebleven, maar Mama kon zien dat ik het niet prettig vond. Al die huilende en rennende kinderen om me heen, ik werd er nerveus van. Gelukkig was hondje Bruintje mee, ik heb hem goed vastgehouden.
Later heb ik wel met alles meegedaan, ook buiten gespeeld. Maar mijn brood hoefde ik niet. Ik heb het volgehouden tot mijn Mama kwam, toen ik haar zag begon ik meteen te snikken. Ze moest me optillen en de eerste vijf minuten bleef ik op haar schouder hangen.
Sietse:
Ik was heel blij om Mama weer te zien! Ik had het goed gedaan, zei de juf. Ik heb er twee, Euridice en Purdy. Grappige namen, he? Ze lijken me ook wel lief. Ambers juffen heten Rachel en Shelley.
We waren 's middags wel een beetje van slag. Ik huilde om alles en om niets. En Ambertje vertelde huilend aan Mama:' ik zoek je. En ik vind je niet!' En ze had mij ook gemist. Mama heeft ons later een halfuurtje in bed gezet, omdat we een beetje huilerig bleven. Daarna ging het beter, en toen we een doos met nieuwe badspeeltje kregen was het helemaal feest!

Geen grappen vanavond, na het eten (vis, bloemkool en rijst) en het bedritueeltje moesten we meteen in bed. Lichten uit en geen praatjes meer. Mama kwam nog 1 keer kijken en daarna bleef ze lekker in haar kamer. We hebben nog even geroepen, maar de enige die kwam kijken was Klaas Vaak!

Geen opmerkingen: