27 december 2009

't is weer voorbij

Jammer hoor! 't is weer voorbij, die mooie kersttijd. Ik heb het zo lang mogelijk vastgehouden, maar nu moet de kerstmuziek toch echt weer in het archief, wil men me niet voor gek verklaren.


Wat een drukke dagen! Twee kerstdiners aan huis, kids die moesten optreden met het koor, kerstviering op school, zwoele avonden gevuld met kerstconcerten en als afsluiter de smakelijke kerstlunch met tweede ronde kerstcadeaus bij mijn ouders thuis.
Ik heb net geteld, het was niet onze derde maar onze vierde warme kerst. De herinnering aan kerstfeest bij de open haard en sneeuwvlokken buiten is plezierig, maar vaag.
Ik heb me wel voorgenomen om over een paar jaar weer eens kerst aan de koude kant van de oceaan te vieren. Dit heb ik nog niet met Bastiaan besproken, die krijgt een hartverlamming bij het idee, hahaha...
Maar voor de kinderen is het leuk om een keer mee te maken. Maar dan moet het wel sneeuwen, het moet niet regenen en niet ijzelen en ik wil een strakblauwe lucht zonder ook maar een zuchtje wind. Kan iemand dat regelen?

Met zowel familie en vrienden uit Nederland over de vloer moest het wel een speciale tijd worden. Het was letterlijk een warme Kerst, dat is in dit klimaat een gegeven, maar we hebben ons uiterste best gedaan er ook figuurlijk een warme Kerst van te maken.
En ik geloof dat dat aardig is gelukt!

Voor de kids was het dit jaar ook anders dan anders. Om te beginnen was er het kooroptreden, het was aan alles te merken dat ze het geweldig vonden om mee te doen.
Vervolgens de openluchtconcerten in Paramaribo, ze hebben er twee bezocht.
En natuurlijk het kerstfeest op school.
Dit jaar werd dat voor het eerst 's avonds gevierd, met de hele school. Het feest was van vijf tot acht uur 's avonds; jammer genoeg mochten de ouders pas om half acht komen. Daardoor hebben we de kinderen bijvoorbeeld niet horen zingen, terwijl ze dagenlang hebben geoefend. Maar de kinderen en de leerkrachten hebben wel lol gehad, dat was te merken. De hokypoky is dan misschien geen kerstdans, maar het bracht wel de hele school op de been... en natuurlijk gingen ze graag met de kerstman (stagiaire Chantal) op de foto!

Met schoolgenootjes en de kerstman op de foto

Ook de leerkrachten doen de hokypoky!

Het was sowieso veel leuker dan overdag en met een iets strakkere en meer creatieve organisatie kan het in de toekomst een leuk evenement worden.

Het kerstdiner op eerste kerstdag bj ons thuis was heel gezellig, het ene gourmetstel dat het minder goed deed mocht de pret niet drukken! We hebben lekker getafeld en goed gegeten. Daarna was het eindelijk, eindelijk zover: het geduld van de kinderen werd beloond. Cadeautjes!
We zijn met z'n allen om de kerstboom gaan zitten, hebben liedjes gezongen en hebben met de nodige lachmomenten de cadeaus uitgepakt.



Daarna mochten de kinderen naar bed en hebben de volwassenen nog wat nagetafeld. Met een afgeslankt toetje, want het ijs ging er bij niemand meer in. Vol is vol!
Vandaag hebben we het nog eens dunnetjes overgedaan, maar dan bij mijn ouders. Een warme lunch met lekkere hapjes en een heerlijke rollade, met als afsluiter cadeauronde nummer twee.

De kerstbomen thuis en bij mijn ouders zijn nu 'uitgebloeid'; wekenlang kwamen er elke dag cadeautjes bij, nu ligt er niks meer onder hun takken. Ik bekijk de kale voet van mijn boom met enige weemoed.
Toch nog stiekem een kerstcd'tje doen? Iedereen slaapt toch. Maar nee, het is afgelopen. Ook ik moet nu echt gaan slapen. Morgen hebben we een uitstapje! Kerstmis mag dan wel een gepasseerd station zijn, maar wij stomen op volle kracht verder.
Op naar Owru Yari! (oudejaarsdag)

Geen opmerkingen: