31 januari 2008

Schoolbanken

Ik zit weer in de schoolbanken! Voor vier middagen/avonden weliswaar, maar het zijn echte schoolbanken...
Via Bastiaan zijn uitgebreide netwerk hoorde ik over een leuke cursus. Technieken voor plantvermeerdering (citrus), georganiseerd door het ministerie van Landbouw.
Helaas was ie al vol, maar zowaar: op de valreep kwam er een plekje vrij! Mensen van het ministerie kwamen persoonlijk langs om het te melden. Heb ja gezegd natuurlijk. Maar intussen is er natuurlijk van alles gebeurd.
Wel of niet doen dus, de cursus?


Het werd wel. Een heel geregel met oppas, ik heb nu drie van de vier cursusdagen opvang voor de kinderen geregeld (wie heeft er niets te doen op vrijdag? Mail me!)
Elke dag een andere oppas, lachen hoor...
Maar de kids kunnen er wonderwel mee omgaan. Voor de oppassen is het even wennen, de eerste twee gingen 's avonds met rooie koontjes weg, hahaha...vier kinderen om je heen is ook niet niks.

Het is een geren en gevlieg, maar het is me al twee dagen gelukt om erbij te zijn. De cursus is net om de hoek, op een basissschool. Verrassend goed georganiseerd en erg interessant! In Suriname zijn ze heel goed in het organiseren van trainingen en seminars, was ik helemaal vergeten.
We leren om nieuw plantmateriaal te maken door middel van verschillende technieken. Oculeren (een nieuwe plant kweken op de onderstam van een andere plant), om maar wat te noemen, maar ook enten, afleggen, markotteren, enzovoorts.
Grondbewerking en gewasbescherming komen ook aan de orde, ik leer er een hoop van. Het LVV team dat de lessen geeft is goed op elkaar ingespeeld, de sfeer is ontspannen, in de pauze zijn er broodjes en drankjes en het mooiste nog: we beginnen op tijd!
Het was gieren vandaag, elke laatkomer kreeg van de klas gejoel naar zijn/haar hoofd: 'je bent laat!' gelukkig waren het er maar 4 van de 35.
Iets meer dan de helft van de deelnemers is vrouw, ik begreep dat die erg bedreven (en gedreven) zijn in het vermeerderen van planten. Misschien omdat er messen aan te pas komen? De keukenprinsessen kunnen daar van nature goed meer omgaan.
Ik ben één van de weinige hobbyisten en zeker geen keukenprinses. De meeste mensen in de zaal zijn kleine landbouwers of kwekers, voor hen is het dus bloedserieuze business.
Maar ja, je weet nooit waar een hobby in kan uitmonden, dus ik let goed goed op en krabbel mijn handouts vol.

Morgen gaan we de theorie in de praktijk toepassen en vrijdag gaan we op veldbezoek. Ik hou me nu al aanbevolen voor een vervolgcursus!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Saskia,

Leuk jullie emi-remi te kunnen volgen. Jullie filmpje zag ik al eerder bij de TROS en die heb ik vandaag weer bekeken. Toen je het daarin had over je weblog, dacht ik: even kijken hoe het ze vergaat.
Ik heb natuurlijk niet alles gelezen, maar genoeg om te wten dat het goed gaat.

Veel succes verder!

Een ex-AMS-er

Anoniem zei

Hi Sas.
Ben vandaag na een poos weer op de site, en leuk alle vorderingen te lezen. Is het Roy die met vakantie is? Nou wij maken ons op voor eind juni. Zal wel een gezellige boel worden, heb er wel zin in. Hoe staat het met je adoptiekindjes?Goed van je ,de zegen krijg je wel. Groetjes aan Bas. Tang bun Gerda