21 januari 2007

Wie de pet past zet hem op!

Dat ik momenteel vele petten draag is jullie misschien al wel opgevallen. Behalve de pet tegen de zon heb ik een fysiopet, een trainerspet, een boerenpet, een toffe vaderpet, een werkgeverspet, een medische zending pet, de pet van de ideale schoonzoon en natuurlijk de liefhebbende echtgenootpet. Nu is de afwisseling van die vele petten wel prettig, maar kan ook wat vermoeiend zijn. De ene pet is dan ook succesvoller dan de ander, wat weer jaloerse petten oplevert want iedere pet wil succesvol zijn.
Mijn boerenpet had deze week een domper, zo goed als het ging met de aanplant, zo makkelijk komt de wind van de andere kant. Ik verdenk Saskia ervan dat ze in haar maandelijkse periode toch te dicht bij mijn watermeloenaanplant is geweest (ja ik geloof in dat soort zaken wanneer het me uitkomt) want mijn mooie watermeloentje is aan de onderkant aangevreten en zat vol met mieren. Ik had haar nog zo gewaarschuwd! Maar goed, ik wil ook met die pet van liefhebbende echtgenoot succesvol zijn dus dat betekent slikken… Mijn lemmetje-(limoen)boom die ook zijn eerste vruchtjes vertoont, had ineens ook een groot houtluizennest tegen zijn stam aanzitten. Dit is met de nodige vlijt verwijderd en Robby had nog een goede tip, vet tegen de stam smeren, daar houden die beestjes niet van. Met zijn waarschuwingen omtrent mijn watermeloentjes in het achterhoofd snap je dat ik geen enkele tip van Robby meer in de wind durf te slaan, ook al was ik de schuldige niet.
De tomatenplanten groeiten ontzettend goed, de eerste tomaatjes hebben zich ook al gemeld, evenals de eerste vogels die deze zo groen als ze zijn al beginnen te vernielen. Nu had ik in één van mijn verhuisdozen een speciale oplossing voor dit probleem, milieu vriendelijke vogelverschrikkers. Ze komen nog uit Emmen waar mijn grootouders er mee in hun grote tuin werkten om de vogels uit de aardbeiplantjes te houden. Bij het overlijden van mijn omi is een behoorlijk deel van het tuingerei mij toebedeeld, waaronder deze verschrikkers. Het zijn alluminium strookjes in twee kleuren, je bindt ze met een touwtje aan de stok die de plant ondersteunt en het wappert heerlijk in de wind. Sindsdien heb ik geen vogel meer bij mijn tomaten gezien dus het lijkt het probate middel te zijn! )

Ook de tayerblad, de aubergine (heet hier boulanger), de oker, de peper en de pompoen groeien goed, al is er nog iets wat harder gaat. Het onkruid! Doe twee weken niets met je aanplant en je ziet het niet meer omdat het onkruid het overwoekerd heeft. Dat is dus het nadeel van vruchtbare grond, voldoende regen en natuurlijk een stimulerende zon. Ik kan door alle petten die ik heb m’n boerenpet niet vaak genoeg op zetten om dit helemaal perfect bij te houden, dus met de nodige frustratie ga ik het onkruid dan maar in de hoogste versnelling te lijf. We willen geen gif gebruiken dus moeten het van het betere handwerk hebben. Hiermee moet ik ook oppassen dat ik geen handen vol met vieze kloven creeër anders heeft die boerenpet weer mot met de fysiotpet.

Sietse heeft de laatste dagen ook het gevoel dat ik mijn toffe vaderpet kwijt ben. Meneer is momenteel in de fase dat hij ’s middags slapen niet meer nodig vindt. Wij denken daar nog anders over dus dat geeft in die middagen nogal eens wat strijd en tegen de avond is de toffe vader (en moeder) ver te zoeken want dan is meneer strontvervelend dus is het optreden geblazen (daar is dan de politiepet!).

De fysiopet heeft het momenteel rustiger dan hij gehoopt had. Deze maand schijnt sowieso een zwakke maand te zijn en dat is bij mij in de praktijk duidelijk te merken. Op Meerzorg staat de teller op dit moment op 0 lopende behandelingen en in de stad een handjevol. De trainerspet heeft het gelukkig drukker dus daarvan kunnen we in ieder geval eten. Want naast het vele bordjes hoog houden is het ook zaak de bordjes gevuld te krijgen. De afgelopen maanden is er voornamelijk veel geld uit gegaan en nauwelijks binnengekomen. Dus de kentering moet wel komen, maar daar heb ik ook alle vertrouwen in. Jammerlijk is in dit kader dat het interview dat het blad Parbode met mij heeft afgenomen een maand is verplaatst. Het zou begin februari in de winkels liggen maar dat wordt maart. Ze hadden problemen met het rond krijgen van het advertentiegebeuren (ook in die branche is het januari…) waardoor er een aantal rubrieken opgeschoven zijn naar volgende maand. Jammer, want het was goed voor de positionering van mijn doelstellingen geweest, maar ja, dat heet overmacht.

Deze week staat mijn medische zending pet weer wat vaker op. Ik ben drukdoende een projectplan te schrijven om ook het binnenland in beweging te krijgen. Behalve het zware fysieke werk op de kostgrondjes die ze onderhouden, bewegen de binnenland bewoners niet veel. Gevolg is dat velen zo stijf als een hark zijn en dat allerlei gewrichtsklachten aan de lopende band passeren wanneer ik mijn spreekuur houd. Dus werk aan de winkel op het preventieve vlak. Ik wil via het netwerk van de poliklnieken in het binnenland werken aan bewegingsstimulatie door per dorp een aantal bewoners (het zullen voornamelijk vrouwen worden) te trainen in het organiseren en verzorgen van sportieve activiteiten als gymklasjes, slagbalmiddagen en voor de heren natuurlijk voetbal. Mijn doelstelling is door gezamenlijk op een gezellige manier met beweging aan de gang te gaan de medische consumptie te laten droppen. Hiervoor heb ik nog wel wat materialen nodig, dus als er iemand aan pilonnen, voetballen, lange touwen, en andere gymattributen kan komen, laat het me weten!!
Ook heb ik voor mijn revalidatieproject nog veel loophulpmiddelen nodig, voornamelijk krukken en verstelbare wandelstokken. Aan rollatoren heb je in het binnenland niet zo veel, dus die hoeven voor dit doel niet verscheept te worden.

Zo, ik ga nu maar eens mijn werkgeverspet opzetten want er ligt een pittige offerte voor het maken van een hekwerk en twee schuifpoorten. Het arbeidsloon wat gevraagd wordt zal nog met zo’n 1/3 moeten zakken voor we zaken kunnen doen, dus ik mag nu een goed onderbouwd tegenvoorstel gaan maken.
Tja, nadeel van zo’n smal koppie als ik heb is dat meerdere petten tegelijk op dat hoofd te plaatsen zijn. Wie de pet past, zet hem op!

4 opmerkingen:

tropenkindje zei

Hallo meneer met de boerenpet,
Je bent een beetje te snel ingeburgerd, vrees ik!
Je gelooft die onzin over watermeloenen en menstruerende vrouwen toch niet?
Volgens mij zijn er twee potentiële daders: de vogels en de regen. Oftewel: it wasn't me...
Weddenschap! Ik zaai wat watermeloenzaadjes, verzorg ze helemaal zelf, een paar maanden lang, en dan kijken we wat er gebeurt. Wedden dat we gigantische watermeloenen krijgen?

Anoniem zei

Wat een prachtig verhaal Bastiaan ik lag dubbel zag het helemaal voor me, jij met steeds weer een andere pet. Maar hoe kan je vader pet nu in een politie pet veranderen bij mijn super dotje???????
Denk er om gebruik de clowns pet, die werkt ook heel goed bij zulke akkefietjes.

Anoniem zei

Ik denk dat ik met tropenkindje meega.Alleen zal er naast verzorgen ook soms bestreden moeten worden.
Al die duizenden beestjes die op jullie erf rondlopen zoeken ook iets om te eten.
Als je ze dat gunt doe je gewoon niets. Is het je doel dat je vruchten teelt voor je eigen gebruik, probeer ze dan daarvan weg te houden.
Anders winnen zij het echt hoor.....
Vraag maar aan je vader.

ton

Anoniem zei

ha ha ha, wat grappig! Ik dacht eigenlijk dat het wel handig was een klein koppie, want dan past er maar 1 pet op. Met een dikkere kop heb je er meer nodig. Maar eh.. hou het rustig he!!
Hier alles ok. Storm overleefd en het groen dat wij hier hebben doet het erg goed. Jouw bananenplant gaat goed, als we hem verpotten gaat ie volgens mij aardig uitdijen! Vrijdag gaan we weer naar Den Bosch, ws laatste dag voor het huis leegruimen. Zou wel fijn zijn. Toch wel veel geregel allemaal.
doei doei
liefs wiet