04 januari 2007

2007


Kijk maar eens goed...ja, ze zijn echt! Rasechte oliebollen uit Suriname. Gewoon uit een pakje, de aanwijzingen stipt opvolgen en geloof het of niet, ze worden nog lekker ook.

En inmiddels is het nieuwe jaar geboren en alweer vier dagen oud. We hebben de draad van 2007 al opgepakt, maar denken nog met veel plezier terug aan de feestdagen!
Het is een relaxte jaarwisseling geworden. 's Avonds bezoek van mijn ouders en een tante, die brachten eten mee, erg relaxed...De familie ging rond half 11 weer naar huis, en daarna was het relaxed wachten op het nieuwe jaar. Dat was nog knap ingewikkeld, onze klokken en de televisie gaven allemaal een ander tijdstip aan. We moesten dus gokken op het vuurwerk... Sietse had lang geslapen, die mocht opblijven tot middernacht. Amber sliep tot mijn verbazing overal doorheen, tot tien voor 12. Toen hebben
we haar uit bed gehaald voor het grote moment. En ja hoor, het was een geknal van jewelste! Ik begreep achteraf dat het in de stad nog veel erger was. Voor vuurwerk hadden we dit jaar geen fondsen gereserveerd, maar de buren hadden genoeg en de kids vonden onze tuinfakkel ook prachtig. Amber en Sietse hebben ons echt verbaasd, die hebben zowel buiten als achter het raam juichend zitten kijken en luisteren! Het kwam allemaal niet te dichtbij, dat scheelt vast ook...Om half 1 vonden we het welletjes. De kids gingen naar bed, Bastiaan vertegenwoordigde het gezin op de nieuwjaarsbarbecue van de buren.


Op nieuwjaarsdag nog een bezoekje aan Pa en Ma, daarna de kids in bed gestopt. En om vijf uur sloten we het feest af met een kindernieuwjaarsdiner. Amber en Sietse hebben samen met zes buurkinderen gesmuld van een fruitgerecht en pannenkoeken. Bas was de kok, erg relaxed weer...ik deed de bediening en het leesuurtje vooraf.

Op de eerste avond in 2007 besluit ik dat het nu maar eens moet gebeuren. Om 11 uur, als iedereen slaapt, bak ik oliebollen! Gewoon zo’n kant en klaar pakje uit de supermarkt. Volg de instructies exact op, en je hebt verrassend goede oliebollen! Zelf ben ik geen oliebollenexpert, maar keurmeester Bastiaan plakt er de volgende dag het keurmerk 'prima oliebol' op.
Ik heb er voor de zekerheid een paar ingevroren, je weet het maar nooit. Als er een verlaat oliebollencontest komt, maak ik een goede kans!

Inmiddels is het alweer 'back to reality', over tot de orde van de dag! De kindjes zijn weer naar school, wij zijn weer aan het klussen. Op het land, in het huis en in de praktijk. Soms weet je van gekkigheid niet waar je het eerst moet beginnen. De to-do lijstjes van Bastiaan zijn ons enige houvast op dat gebied, daarzonder zouden we echt een beetje de kluts kwijt zijn.

Op huistechnisch gebied is het geen goede start van het nieuwe jaar. Tijdens de plotselinge opleving van zwiepende regenbuien giet het niet alleen buiten, maar ook binnen...op wel vier plaatsen. De veranda is al helemaal een drama. Het is ook nog gevaarlijk voor de kids, die zien het water pas als ze al uitgegleden zijn. Belletje naar de voorman, dus...
Die neemt weer eens een kijkje op de vliering, en stelt hetzelfde lapmiddeltje voor als de vorige keer. Iets met dichtkitten op het dak, vraag me niet naar de technische details. Volgens mij heeft hij geen flauw idee hoe hij de lekkages moet verhelpen. Integendeel, het wordt erger!
Ik overweeg even om de ladder naar de vliering te verstoppen, het mangat dicht te spijkeren en hem even op de vliering te laten zweten, letterlijk en figuurlijk. Dat zal hem leren...
Maar dat is natuurlijk geen goed voornemen voor het nieuwe jaar, dus ik laat het idee (voorlopig?) varen. En ik wacht even af. Als het droog is, gaan ze weer het dak op.

Hopelijk hebben we dit weekend onze koelkast terug. Niks gehoord van de firma, morgen even een belletje doen...
En als alles meezit is de keuken dit weekend echt af! Paul de tegelman komt zaterdag en zondag de tegels boven het aanrechtblad plaatsen. Dan nog mijn mooie ophangsysteem (van Ikea, uiteraard) bevestigen, Bastiaan heeft de boormachine al klaarliggen. Jippie!

Geen opmerkingen: