11 februari 2007

Boeroeswing fitheidscreening

Hoe fit bent u? Dat was de slogan boven de advertentietekst voor de fitheidscreening…
Gisteravond lag ik om negen uur al in mijn bed, ik was op! Niet dat ik nu zo hard gewerkt had hoor, maar het was al met al een drukke dag geweest en van fitheid was op dat moment geen sprake!

’s Morgens reed ik al om kwart over 7 weg met Sas en de kids om in de stad de twee studenten op te halen. Deze studenten zijn geen stagiaires maar komen voor hun afstudeerproject. Hun opdracht is om een lifestyle programma voor mensen met diabetes te ontwikkelen die past bij de Surinaamse setting.
In Nederland zijn er meerdere van dit soort programma’s, dus materiaal is er genoeg. Het gaat er om de ideale mix van de programma’s te maken, met de juiste wetenschappelijke onderbouwing. Daarnaast is het belangrijk dat het financiële plaatje past bij de Surinaamse situatie, zodat het programma voor een brede groep bereikbaar is. Ook zullen culturele aspecten meegenomen moeten worden, zoals de voedingsgewoonten en beweeggewoontes (of beter gezegd de gewoontes om weinig te bewegen).
Al met al een interessante klus die de twee, Jos en Elize, met 2 paar handen goed aanpakken. Ik ben positief verrast door hun inzet en voorbereiding. Na zo’n anderhalve week staat er al een groot deel op papier, en inhoudelijk is dit van een zeer hoog niveau. Ze zijn goed ingelezen en hebben duidelijk affiniteit met de doelgroep.

Gisteren gingen ze dus mee naar de praktijk in verband met de eerste Boeroeswing Fitheidscreening. Deze screeningsdag zou voor hun een mooie gelegenheid zijn om een aantal testen die ook in het diabetesprogramma naar voren komen in de praktijk uit te voeren. De eventuele kinderziektes of onmogelijkheden zouden goed in beeld komen, en zo geschiedde! Ik kreeg goede inhoudelijke feedback en we hebben tussen de bedrijven door op niveau kunnen brainstormen over aanpassingen.

De screening heb ik de afgelopen weken helemaal uitgewerkt en alles stond op papier, van de uitvoering van de testen, de berekening van de punten, het verwerken in een uitslag en de te koppelen adviezen bij de uitslagen. De testgegevens werden dan meteen omgezet in een mooi rapport waarin ook alle adviezen meegenomen werden. Dit drie pagina’s tellende rapport werd zeer goed ontvangen, alle deelnemers gaven aan dat duidelijk werd waar ze mee aan de slag moeten. Ze willen graag een volgende keer komen bewijzen dat ze eraan gewerkt hebben. Oftewel, de eerste deelnemers voor de screening in het volgende kwartaal zijn al geregistreerd!
Om bekendheid te geven aan de screening had ik in de twee grootste kranten van Suriname, De Ware Tijd en Times, een paar dagen een regeladvertentie geplaatst. Dit was ook een probeersel om te kijken hoeveel mensen hier op reageren. Uiteindelijk hadden we een stuk of 10 deelnemers, veel minder dan ik gehoopt had, maar goed, het is een begin en die andere krant, hier de Mofo Koranti genoemd (mond op mond reclame), moet nu zijn werk gaan doen. De beste reclame is een tevreden klant, en tevreden waren ze. Voor een heel zacht prijsje voelden mensen zich heel serieus genomen en zijn ze uitgebreid tegen het licht gehouden.

Ook de complimenten over de entourage zijn leuk om te horen, vrijwel alle deelnemers waren positief verrast door de moderne uitstraling van de praktijk. Dat is natuurlijk fijn te horen, want ik heb er heel wat bloed, zweet en tranen in zitten om het te krijgen zoals het nu is.
Momenteel ben ik ook de enige praktijk met een eigen website (www.boeroeswing.com). Niet dat hier nu zoveel bezoekers op komen (de meeste hits zijn Nederlandse…) maar ook dit moet gaandeweg bekenheid krijgen. Door hier meteen een professioneel jasje aan te geven ben je de rest in ieder geval een stap vooruit. Gisteren waren er ook een paar deelnemers die hun emailadres hebben achtergelaten voor nieuwsberichten van de praktijk. Hierbij zie je dat de modernisering in Suriname wel komt, zij het in een lage versnelling.
Gisterenavond kon ik dus duidelijk merken dat de hoge versnelling van de afgelopen periode zo zijn tol eist. Het is toch spannend, zo’n zelf ontwikkeld ding, hoe wordt het ontvangen, loopt alles zoals je van te voren plant, zitten er geen fouten in je documenten die het rapport moeten vormen etc.

Al met al kan ik terugkijken op een geslaagde dag. De opkomst was dan magertjes, de kritieken waren lovend, en het zelfontwikkeld programma heeft de test doorstaan. Halverwege de dag zijn er een paar kleine verbeteringen meteen doorgevoerd, dat was het voordeel van twee kritische studenten die me hierin perfect hebben geholpen.
Ik sta nu al te trappelen om met de volgende screeningsdag aan de slag te gaan!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Klinkt goed Bastiaan, en ja het is waar, hoort zegt het voort!!!!!!
Nodig de internisten maar eens uit om de test te doen, weten ze waar ze hun patienten naar toe moeten sturen. Misschien kan je een competie doen huisartsen tegen de internisten???????
Heb je nog wat gehoord van de voetbal club????

groetjes uit een nat Ritthem

Anoniem zei

Help er ging wat verkeerd hoe krijg ik dit er nu weer af?

tropenkindje zei

Hihihi, je stond er drie keer op! Hoe heb je dat klaargespeeld? Maar het is alweer in orde hoor, ik heb ze kunnen verwijderen.
Goeie tips, Bastiaan heeft ze nog niet gelezen want die is met de laatste van zeven patienten bezig...en dat om half 11 's avonds!