13 februari 2007

Van Emigratie komt Uit de gratie

16 miljoen mensen, op dat hele kleine stukje aarde…en niet één van die zestien miljoen vond het nodig om mij te melden dat Máxima alweer zwanger is!!! En nog wel zeven maanden…we kwamen er pas achter toen we deze week toevallig het Nederlands journaal op tv zagen. Het jaarlijkse tripje van de koninklijke familie naar Lech was natuurlijk weer het nieuws van de dag. ‘Wat heeft ze een bolle kop gekregen’zei Bastiaan oneerbiedig, toen hij Maxima zag. Twee seconden later snapten we ook waarom, want toen hoorden we pas dat er weer een koninklijk hoogstandje, sorry, hoogheidje onderweg is.
Ik heb onlangs nog post gehad van H.M. de koningin, die heeft er ook niks van gezegd. Ja, na emigratie raak je snel uit de roulatie…

Hoewel. Sommige Nederlandse instanties hebben er duidelijk moeite mee om ons los te laten. Neem nou de gemeente Utrecht. Ik ben er een paar dagen voor vertrek geweest om ons te laten uitschrijven. De uitschrijvingsdatum was wat ingewikkeld in verband met verzekeringen. Het draaide er dus op uit dat ik de eerste uitschrijving liet vervallen en een tweede uitschrijving met een andere datum heb aangevraagd. En betaald…
Natuurlijk ging het mis. De annulering van de eerste uitschrijving werd niet doorgegeven, ondanks mijn expliciete verzoek. Dus toen we al hoog en droog in Suriname zaten, werden vier uitschrijvingsbewijzen bezorgd op ons postadres in Ritthem. Met een betaalverzoek. ‘O, stuur maar terug, die hebben we al,’ mailde ik naar mijn schoonvader, die ons helpt met het afhandelen van de post.
Had je gedacht…gemeente Utrecht wilde geld zien. De uitschrijvingsbewijzen kwamen terug, met een betalingsherinnering. Mijn mailtjes naar de gemeente kwamen blijkbaar niet aan (?) want de volgende aanmaning, met boete, lag alweer bij mijn schoonvader op de stoep.
Ik weer mailen, natuurlijk. De zaak werd doorverwezen naar een andere medewerker, die leek het allemaal te begrijpen. Leek, want de afdeling basisadministratie gaf geen krimp. Niet goedschiks, dan kwaadschiks, moeten ze hebben gedacht. Het zwaarste geschut werd ingezet: ons’ Bea (HKH) in hoogsteigen persoon!
Die is nog niet zo thuis op de computer, dus ze stuurde me een strenge brief. Dwangbevel. In naam der koningin! schreef ze. Verder stond er van alles in, over betalen, boete, deurwaarders etc. Maar niet het nieuws over Máxima. Toch een beetje jammer, Bea… Maar goed.
Het kostte me nog een boos mailtje, maar toen hadden ze het eindelijk begrepen. Geen excuses, maar alles werd wel ingetrokken. Bea’s brief bewaar ik in mijn archief, je krijgt ten slotte niet elke dag post van de koningin.

Gemeente Utrecht was maar één van de vele instanties die ons niet los kon laten. Adreswijzigingen, betalingverzoeken voor opgezegde abonnementen, het moest allemaal minstens drie keer worden doorgegeven, uitgelegd of gecorrigeerd. We zijn nu vier maanden in Suriname en sommige Nederlandse instanties begrijpen het nog steeds niet.
Ja, dat komt ervan! Van emigratie komt uitdegratie…

3 opmerkingen:

Anoniem zei

oeps, ik wist niet dat je geïnteresseerd was in het koninklijkhuis we zullen je op de hoogte houden van het wel en wee van Maxima.......
Maar je kunt nu toch ook via internet de krant lezen?????
maar het laaatste nieuws is dat alle poppetjes al ingevuld zijn voor het nieuwe kabinet!!!!!!

Anoniem zei

Oh ik vergat nog te zeggen dat ik het leuk vind dat je nu met een fotootje van jou er bij, antwoord geeft, als Bastiaan antwoordt, komt er dan een foto van Bastiaan?????

tropenkindje zei

Hahaha, nee hoor, ik ben geïnteresseerd in het wel en wee van mijn familie, vrienden en kennissen overzee!
Maxima is natuurlijk wel grappig omdat ze van 'onze buurt' is en een beetje kleur heeft gegeven aan het koningshuis. Verder reikt mijn belangstelling niet...

De internetkranten lezen we pas sinds een paar weken, daarvóór geen tijd gehad. De poppetjes van het nieuwe kabinet hebben we gezien en gehoord, benieuwd wat ze ervan terecht brengen.

Het fotootje zit in de nieuwe versie van Blogger, hoe ze dat hebben gedaan weet ik niet. Ik zal proberen het voor Bas er ook in te krijgen.