16 mei 2007

Experts en gedupeerden

Ha, ik kan er even weer in! Het is tegenwoordig elke dag een gok. Bloggen we of bloggen we niet? Nee helaas, de internetverbinding is nog niet hersteld. Ik begreep dat het nog zes weken kan duren...
Provider Telesur is natuurlijk de grote zondebok, maar die kan er ook niet zoveel aan doen. Het ligt in handen van de Frans-Guyanezen. Telesur is nu bezig met de aanschaf van een tweede glasvezelkabel, ze proberen Guyana en Frans-Guyana over te halen om er ook in te investeren. Zélf zou ik liever kiezen voor een satelliet, die kabeltjes onderzee lijken me veel te gevoelig. Maar goed, ik ben hier niet de expert. Wel de gedupeerde, want internetten en internationaal bellen kan ik niet of nauwelijks. Ben benieuwd hoe snel de experts het probleem hebben gefixt.

Iets dichterbij huis heeft een andere expert slapeloze nachten. Het is onze monteur...op verzoek van Bas (die was in de stad) heb ik het gisteren toch gewaagd om naar hem toe te gaan. De auto is er namelijk al drie dagen en we hebben nog niks gehoord. Ik wandel erheen, met de kindjes en met geslepen zwaard (figuurlijk dan). Owee als hij me durft weg te sturen...
Maar zowaar, de stugge monteur is bijzonder spraakzaam. ' Het is nog niet gelukt,' zegt hij als hij me ziet.
De frustratie druipt van hem af. Ik geloof dat hij me een keer of zestien heeft uitgelegd wat het probleem is met de auto. Het enige wat ik heb onthouden is dat er geen speling zit op de kleppen. En dat moet wel om de motor soepel te laten draaien. In tegenstelling tot de meeste auto's heeft deze geen stelbout (hebben wij weer), dus krijgt hij er geen speling in. 'Ik heb van alles geprobeerd en bedacht, ik slaap er niet van' vertrouwt hij me toe. Waarmee mijn eerdere irritatie jegens hem meteen wegsmelt.
De enige oplossing is om de kleppen eruit te lichten en een beetje bij te slijpen. Het zijn er zestien...een heidens karwei dus.
Tja, het is sneu, maar hij is de expert. Bovendien is het probleem veroorzaakt doordat hij ergens anders iets heeft bijgeslepen. De oplossing van het ene probleem heeft dus een ander probleem opgeleverd.
Twee problemen zelfs, want nu zit ik zonder vervoer...erg lastig met dit onvoorspelbare weer.
Mijn mooie moederfiets heeft ineens ook problemen. Er zit een slag in het achterwiel. Het probleem verergert wanneer een onoplettend schoolmeisje van achteren op ons infietst. Geen gewonden, gelukkig! Ik moet wel op zoek naar een reparateur, maar dat moet volgens mijn vader geen probleem zijn.
Het is nu even schipperen met de kinderen, want die moeten tussen de buien door wel naar school. We hebben al één keer een nat pak gehaald, was wel ontzettend lachen. Maar het moet natuurlijk geen dagelijkse kost worden. Zeker niet voor Amber, want die loopt nog lekker te snotteren.


Het brommertje komt nu heel goed van pas, Bastiaan kan gewoon naar zijn werk. Gelukkig maar...
Voor mij is de brommer geen optie. Tijdens een proefritje op het erf gaat het ding er ineens met me vandoor. Ik probeer gas terug te nemen, maar doe blijkbaar iets verkeerd want het gaat alleen maar harder! Gelukkig ontdek ik tijdig waar de rem zit, dus ik eindig niet op het balkon van het guesthouse. Daarna doe ik nog heel voorzichtig een rondje met de kinderen. Gaat goed, maar toch merk ik duidelijk dat het ding me de baas is.
Het mag dan wel brommer heten, maar volgens mij hebben we zonder het te weten een motormonster aangeschaft! Nee, niks voor mij.
Deze gedupeerde gaat de rest van de week duimen dat het goedkomt met de auto. Ik vrees dat wij de enigen zijn die er nog in geloven. ' Zijn jullie al op zoek naar een andere auto?' vroeg mijn vader vanmorgen. Nee, we geven de expert nog een kans...

Vandaag meldt de volgende expert zich. De dakbedekker. Die komt het lekkageprobleem oplossen. Plan A is door ons goedgekeurd, komt erop neer dat er extra dakplaten worden geplaatst en alles beter wordt gehecht. Op voorstel van het bedrijf proberen ze het eerst met plan B, het aanbrengen van isolatiestrips. Vol goede moed gaat de expert vandaag tussen de buien door het dak op. Maar hij is gauw klaar want plan B kan niet worden toegepast. Het spul dat onze voorman destijds tussen de platen heeft gesmeerd zit namelijk in de weg; daardoor kan hij geen isolatiestrips aanbrengen.
Terug naar plan A dus. De extra dakplaten worden besteld en daarna komt het dakbedekkingsbedrijf terug. Het duurt een paar weken voordat de dakplaten er zijn. De gedupeerden zetten de pannetjes dus weer braaf neer op de lekkageplekken. En wachten vol spanning en ongeduld op de terugkeer van de experts!

Zoekt iemand nog experts in het omgaan met kleine tegenslagen?

1 opmerking:

Anoniem zei

Nou snap ik wel waarom die Surinamers altijd zo relaxed zijn! Je wordt gewoon zo gemaakt!
Altijd ergens goed voor die tegenslagen! ;)