28 april 2007

Aangeboden in Suriname, zonvakanties in Nederland!

Terwijl de nieuwsdiensten melden dat het in Nederland ongekend mooi weer is maken wij hier een nat verslag op.

Vandaag zou de dag moeten zijn, in plaats van nu een weblog berichtje te schrijven zou ik druk moeten zijn met de fitheidscreening. We hadden zo’n 30 aanmeldingen van mensen die hun fitheid tegen het licht wilden houden. Gisterenavond heb ik alles nog eens goed doorgenomen, in de praktijk alles klaargezet en met een lichte spanning ga je naar bed, want het is toch weer een spannend moment in de praktijk. Met Jos en Elize, mijn hulpen voor de dag had ik nog wat dingetjes doorgenomen om de looptest nog beter te laten verlopen, oftewel, wij zijn er klaar voor.

Vannacht werd ik echter wakker van regen, en flink veel regen. Nu heeft het de laatste dagen al veel geregend en stond woensdag de stad nog blank. Dat water was voor een groot deel wel weggetrokken maar de grond is natuurlijk wel verzadigd. Dat grondwaterdruk rare dingen kan doen hebben we wel gezien aan de bak waar onze durotanks (watertanks) in staan. De achterwand is volledig doorgebroken en zo’n 30 cm naar binnen gekomen. Dus het wegpompen van water om de tanks niet te laten drijven is een dagtaak geworden.

Gistermiddag had ik de bak in een paar uur weer helemaal leeggepompt dus klaar voor de volgende dag, dacht ik…
Dus niet, want door de scheur in de muur komt het water nog makkelijker binnen en behalve grondwater kwam er vannacht en vanochtend heel veel water naar beneden. De zo’n beetje 1500 L water per tank waren vannacht niet bestand tegen het snel stijgende water. Alle goten achter ons huis zijn overgestroomd en vormen nu één grote natte oppervlakte, het waterhuisje stond vanmorgen vol en de tanks dreven rond, oftewel, de leidingen kapot en het water in de tanks er weer uit gelopen… De toevoer van regenwater de tank in was ook afgebroken dus al dit water liep de bak in, terwijl juist dit de durotanks had moeten verzwaren!

Ach ja, er zijn altijd mensen die het erger hebben, moet ik dan maar denken, we kunnen in het guesthouse baden en de vaat doen en drinkwater hebben we in flessen. Ik verwacht dat deze vervelende situatie wel even kan aanhouden omdat het grondwaterpeil voorlopig nog wel zo hoog zal zijn dat de bak zich blijft vullen. Het herstellen van de bak is er met zoveel water ook niet bij, en de regentijd is net begonnen en kan doorlopen tot juli/augustus…
Tja, ik zal straks eens met rechterhand Robby mijn hersencellen gaan breken om een tijdelijke oplossing te creëren. Maar op dit moment kunnen we niets doen want het water komt nog steeds met bakken uit de hemel.

Goed, dat was dus vanmorgen 6 uur, en toen gingen we naar de stad voor de fitheidscreening. Om 7 uur had de eerste afmelder zich al gemeld, kon het huis niet uit vanwege het water. Wij zijn gaan rijden maar ik moet eerlijk zeggen, met het zweet in de handen! Wegen waren rivieren geworden en bij Jos en Elize voor de deur liep het water door de bodem van de auto (klein gaatje ontdekt…) en de deurposten naar binnen. Saskia voelde nattigheid en voor we het wisten stond het water in de auto 5 cm hoog.
Hier snel maar weer weggereden naar hoger gelegen gedeelten en Jos en Elize kwamen wadend door het water te voet achter ons aan. Zo gauw dat kon zijn ze ingestapt. Ik had voor de zekerheid laarzen in de auto gedaan; die kwamen goed van pas, Sas heeft ze gebruikt om te hozen. Een lachwekkend gezicht, maar er viel op dat moment niet zoveel te lachen.

Onderweg naar de praktijk kwamen we schrijnende situaties tegen en vroeg ik me alleen maar af wat ik in godsnaam op die weg deed. De Lisztstraat, waar de praktijk staat, is in tientallen jaren niet onder water geweest. Vandaag stond hier echter ook zo’n 20 cm water. De praktijk ligt gelukkig wat hoger, het erf was droog. Maar we waren het er snel over eens dat we mensen niet uit huis konden laten komen voor de screening met alle gevaren van dien. Dus iedereen afgebeld en de screening met een week verplaatst, in de hoop dat het dan beter weer is…
Op die dag hebben we ook twee lezingen gepland over ons diabetesprogramma dus we beginnen met een screening om 9 uur tot 16.00u en dan vanaf 17.00u de eerste lezing en om 19.30u de volgende. Tja, een mens moet wat, vervelen zullen we ons niet!

De beurs waar ik vanavond met de fysiotherapievereniging zal staan gaat volgens de laatste berichten gewoon door, ik hoop maar dat we daar de voeten droog houden maar verwacht eerlijk gezegd niet de hoge bezoekersaantallen die voorspeld waren.
Vanuit de hogergelegen delen, omringd door water, houden we jullie op de hoogte!

Geen opmerkingen: