07 oktober 2006

De toerist

Zo’n eerste schooldag is natuurlijk altijd haasten en stressen. Ook al is het ‘maar’ een peuterschooltje, en ook al hoef ik daarna nog niet naar werk buitenshuis…
Om vijf over half acht trap ik er in een Hollands tempo vandoor. Met wind tegen, een hete oranje bal boven mijn onbedekte hoofd, een kind (met hoed) voorop, eentje (met pet) achterop en ook nog een rugzak. Het is dan al een graadje of dertig.
Als ik een kwartier daarna van de fiets stap, zwem ik in mijn eigen zweet. Voortaan maar een baddoekje mee…
Tien minuten later laat ik twee krijsende kindjes achter op het schooltje. Sneu natuurlijk, maar ik weet dat het zo over is. Dus trap ik er zonder aarzelen weer vandoor, in hetzelfde stoere tempo. Wind mee, deze keer, maar dat helpt niet. Als ik thuis aankom zwem ik opnieuw. Toch ben ik trots op mezelf. Dat beetje zon krijgt me niet klein…hup, aan het klussen!

De klusuurtjes zijn zo om en om half twaalf ga ik weer richting peuterschool Ashnar. Ik moet toch nog eens vragen wat de betekenis is van die naam.
Deze keer neem ik het fietskarretje mee, is wat prettiger voor de kids dan op de fiets in de brandende zon. Het wagentje levert enorm veel bekijks op, voetgangers kijken om, auto’s toeteren bij het inhalen. Op een gegeven moment durf ik niet meer op te kijken. Ook omdat de gele bal boven mijn (nog steeds onbedekte) hoofd alleen maar heter is geworden. Graadje of 38…Met de moed der wanhoop fiets ik door, naar mijn blije kindjes. Ze hebben het goed naar hun zin gehad, allebei gespeeld en een mooie tekening gemaakt. Maar ze willen net zo graag weer naar huis!

Over de terugrit zullen we het niet hebben. Het Hollandse tempo is afgezakt naar een hijg-en-puf gezwoeg.
Met vuurrode hoofdjes stappen de kindjes 20 minuten later uit het karretje. Zelfs onder het afdakje hebben ze zitten broeien in de hitte…maar dat is gelukkig zo over.
Hun moeder loopt de hele middag met brandende armen en een gloeiend gezicht. Ja, dat komt ervan. Wat heeft me ook bezield om als de eerste de beste onverstandige toerist zonder bescherming op het heetst van de dag te gaan fietsen?

Geen opmerkingen: