30 december 2006

Geopend!



Er zijn van die dingen die je gewoon nog even moet doen voordat het jaar om is (nee, ik bedoel niet de grote schoonmaakbeurt).
Dus was het gisteren zover, ons bibliotheekje ging open voor het publiek!

Om het in het begin nog een beetje beheersbaar te houden trommel ik 6 kinderen op. Om 5 uur 's middags zijn ze welkom, meld ik.

’s Middags is ‘Boeroebieb’ al vroeg klaar voor het bezoek. De kids slapen nog, ik ga op mijn gemak een beetje dweilen. En geloof het of niet: klokslag vijf uur staan ze voor de deur! Mijn mond valt open. Voor de tweede keer in drie dagen ga ik twijfelen aan het fenomeen ‘Surinaamse tijd’…
Het wordt zowaar een leuke middag! Ik lees eerst voor, daarna mogen ze allemaal zélf een boekje uitzoeken om ter plekke te lezen. Met uitlenen wacht ik nog heel even, eerst maar eens de leesdiscipline testen. Daarna nog een kort filmpje op dvd bekeken en wat gepuzzeld. En dan is de tijd alweer om…

De volgende afspraak staat voor 1 januari. Dan gaan we lezen, mens-erger-je nieten en pannenkoeken eten. Ben benieuwd!
Ik heb wel meteen gezien wat moet en niet moet. De leesdiscipline bij de jongens is een stuk minder, zij gingen het liefst aan de gang met de auto’s van Sietse. Die verleiding ligt de volgende keer dus buiten handbereik…en de jongens plant ik vlak voorn meus neer.
Een klok in de kamer is verder een noodzaak, we moeten niet alleen op tijd beginnen maar ook op tijd stoppen, in verband met etenstijd.
Een voorselectie per kind van boeken op zijn/haar niveau is in deze fase ook geen slecht idee. Er staat aardig wat op de planken, en voor je weet zien ze tussen de bomen het bos niet meer.
Het voorlezen vonden ze allemaal erg leuk, dus dat houden we erin. In de toekomst zal ik dat wat interactiever maken. En het filmpje was leuk voor een eerste keer, maar dat zal ik niet vaker dan 1 keer per maand doen. Ze zien thuis al genoeg t.v., denk ik.
Al met al een goed begin, dus ‘Boeroebieb’ gaat ervoor in 2007!

Geen opmerkingen: