06 december 2006

Hij is open!

Eindelijk is het dan zover, de praktijk is open!
Zaterdag 2 december hebben we Boeroeswing Paramedische Praktijk officieel geopend. Er waren behoorlijk wat mensen die dit bij hebben gewoond, veel familie, vrienden en een paar collega’s.

Met het wegtrekken van een doek over het naambordje aan de straat door de kinderen was het dan werkelijk gebeurd. Vele oehs en aahs volgden toen de deur open ging. De praktijk is door de aanwezigen grondig geinspecteerd en wat ik zo hoorde viel het in de smaak. Voor Surinaamse begrippen is het dan ook een modern ingerichte praktijk met een zeer actieve uitstraling.


Je komt binnen in een trainingsruimte waarvan de muren geel (!) zijn, met na het passeren van verschillende trainingstoestellen pas de twee behandelkamers. De bedoeling is dan ook dat met deze actieve uitstraling de mensen over de streep getrokken worden om actief met hun klacht aan de gang te gaan. De aanpak van leefstijlproblemen (bewegingsarmoede is hier bijna gemeengoed) wordt dan ook 1 van de speerpunten op mijn agenda.
Voor de praktijk dan officieel open ging waren er nog wel wat momentjes van spanning. Want een week voor de opening leek het er nog niet op dat binnen een week een nette praktijk zichtbaar zou zijn. Steun en toeverlaat Robby beloofde dat alles op tijd klaar zou zijn. Gelukkig kon hij rekenen op de niet aflatende hulp van De Boer senior want anders was zijn belofte echt niet uitgekomen. Pa heeft zich flink in het zweet gewerkt om alles op tijd af te krijgen.
Zelf had ik ook een minder ideale planning door twee dagen voor de opening nog even voor zo’n anderhalve dag naar het binnenland te gaan. Als onderdeel van mijn kennismakingsrondje bij de Medische Zending zou ik met de cameraploeg (ja ze zijn er weer…) naar het Boven Suriname gebied gaan. Op de kaart gezien is dat het gebied langs de Boven Surinamerivier, die onder het stuwmeer omlaag loopt. De cameraploeg was maar kort in het land en ze wilden én het binnenland filmen, én de opening meemaken. Vandaar dus de strakke planning en de keus voor het vliegtuig als vervoersmiddel naar het binnenland.
Ik moet zeggen dat dit een heel bijzondere ervaring was. Tot nu toe was ik alleen over land en water naar dit gebied gegaan, waardoor je zo’n driekwart dag kwijt bent aan reizen (enkele reis). Met het vliegtuigje was het zo’n drie kwartier… We vlogen met de MAF, een voormalig zendingsmaatschappij die nu voornamelijk NGO’s als klant hebben. De piloot was een door een Nederlandse kerk uitgezonden jongeman die voor het opstijgen in gebed ging. We keken elkaar wat vragend aan maar hij legde uit dat het onderdeel was van hun missie en dat we niet bevreesd hoefden te zijn over kwaliteit van het vliegtuig!
Omdat de cameraploeg natuurlijk spectaculaire beelden wilde hebben mocht ik naast de piloot met de koptelefoon op en een microfoon die weer verbonden was met de geluidsman.

Het zogenaamde kennismaken in het binnenland betekende dat ik ook al meteen met de doelgroep kennis maakte want mijn komst was natuurlijk aangekondigd dus ze hadden een blik moeilijke gevallen opengetrokken voor de nieuwe wonderdokter. Ik had wat krukken meegenomen en die werden meteen verruild met de bezemstelen waar een aantal patiënten mee binnen kwam. Dat zal een belangrijk deel van mijn werk worden, loopscholing bij fors beperkte patiënten die soms al jaren niet meer hun hut uit zijn geweest. Van deze eerste groep patiënten werden er ook een paar per kruiwagen naar de poli gebracht, dat is zeg maar de lokale rolstoel…

Na een tweetal interessante dagen in het bos en een prachtige terugvlucht kan ik bij aankomst in de stad meteen weer aan de klus. Nog een dag voor de opening is het dan tot ’s avonds laat nog in de weer en de volgende ochtend weer vroeg op. Om half vier zegt mijn vader dat ik maar eens moet stoppen en gaan opruimen, om 5 uur komen de gasten en is het wel handig dat het werkkloffie verruild is voor de nette polo met praktijklogo.


Pa houdt een mooie toespraak bij het nieuwe bordje op straat (altijd bijzonder om te horen wanneer mensen met trots over je praten) om vervolgens mij binnen het woord te geven en iedereen die ik dank verschuldigd ben te bedanken. Door de inzet van ons digiwonder John was ook de website in de lucht op de dag van de opening. Hierdoor konden de nieuwsgierigen ook al meteen online de praktijkinfo bekijken. De site zal de komende periode uitgebreid gaan worden. Ik hoop snel aan de slag te kunnen met lifestyleprogramma’s voor verschillende doelgroepen, zodat ook deze info op de site komt te staan. Voor de nieuwsgierige webloglezer: www.boeroeswing.com is het adres.

De komende maand staat in het teken van opstarten en met werven aan de gang gaan. Flyers zijn al in de maak en bezoekjes aan artsen worden gepland. Vanavond was ik bij een vergadering van de Diabetes Vereniging Suriname waar ook de eerste contacten voor een samenwerking gelegd zijn.
Ik heb er dan ook het volste vertrouwen in dat over een half jaartje de praktijk op volle toeren draait.
Op het bordje van de praktijk staat dan ook onder Boeroeswing Paramedische Praktijk, Professionals in bewegen!
 Posted by Picasa

1 opmerking:

Anoniem zei

GEFELICITEERD! De praktijk ziet er echt super uit. liefs willemijn