17 december 2006

Weekend

Druk weekendje…

Het is ondertussen zondagavond en ik zit even wat mail te checken. Wat een uitkomst is dat, wanneer je nog zoveel met de andere kant van de plas te communiceren hebt. Ruim 13 jaar geleden was ik voor 4 maanden in Aruba voor een stage van m’n verpleegopleiding. Toen was het nog ellenlange brieven schrijven die dan door slechts 1 persoon ontcijferd konden worden. Bellen kostte toen fl 5,50 per minuut en dat durfde ik mijn studentenbudgetje niet aan te doen. Wat een uitkomst is zo’n weblog dan, of even een mailtje sturen om iets te vragen. En bellen kost tegenwoordig een stuk minder, vanuit Nederland naar hier gemiddeld zo’n 20c/minuut, vanuit hier zal het ook zoiets zijn.
Het weekend was lekker gevuld. Nel Ton, oprichtster van Suriname Jaarkalender en goede vriendin is al een paar maandjes in het land en is alweer bezig met haar afscheidsrondje want tweede kerstdag vliegt zij terug naar Nederland. Nel kwam zaterdag op bezoek, we hadden elkaar al even gezien op Sietse zijn verjaardag, toen was ze met een groepje kinderen van het kindertehuis Leliëndaal waar ze als vrijwilligster een paar maanden geholpen heeft. Nu kwam ze ons paleisje bewonderen en had ze een leuk cadeautje (een witte pop met een piemeltje) voor de kinderen. We hebben Nel vervolgens terug gebracht naar Leliëndaal en daar een rondleiding gehad. Er wonen meer dan 70 kinderen, in twee groepen, een jongens- en een meisjesvleugel. Van een andere medewerker daar kregen we een rondleiding door de moestuin van het kindertehuis waar we meteen leuke ideeën op konden doen voor ons eigen terrein. De man in kwestie wist veel van beplanten en had zelf een heel irrigatiesysteem aangelegd met een gemaal en al.
’s Avonds zijn we nog even naar de stad gegaan op visite bij de schoonouders die nu ook weer bezoek hebben uit Nederland van een zus van m’n schoonmoeder. Gezellige drukte dus… We waren pas laat thuis want de kinderen hadden ’s middags tot laat geslapen waardoor ze nog lang niet moe waren. Voor ons betekende dat de hoop dat ze vandaag zouden uitslapen, helaas, Amber heeft dit nog niet helemaal door en meldde zich al vroeg. Toen ik vervolgens rond een uur of 9 ontwaakte waren de kids al lekker buiten aan het spelen en had Sas al lekker met ze op de veranda ontbeten. Na mijn eigen ontbijtje (heerlijk met mango van de buurman en banaantjes van eigen oogst) verorberd te hebben ben ik maar weer eens aan de klus gegaan. Sas was druk in de weer met de kerstboom (is weer eens prachtig geworden, zelfs een boompje op de veranda ontbreekt niet) en ik heb me weer eens nuttig gemaakt met de boormachine. Ik denk dat er al meer dan 250 pluggen de muur in zijn getikt dus je kan je voorstellen dat die machine overuren draait. Na de lunch, gewapend met diezelfde boormachine ben ik naar de stad gereden voor wat klussen in de praktijk. Ook hier begint langzaamaan het einde van het verbouwen en inrichten in zicht te zijn. Patiënten zie ik mondjesmaat binnendruppelen dus ik heb nu nog tijd voor inrichting en PR. Deze week stond er een leuk stukje met een foto van het trainingsmateriaal in de Times, de tweede krant van Suriname. De site is alweer bijgewerkt met een aanstaande activiteit (spinning) en er zijn afspraken met artsen voor een rondleiding met bijbehorend praatje over inhoudelijke samenwerking. Ik verwacht persoonlijk veel van het opzetten van

een diabetesprogramma dus de lijntjes met de internisten zijn heel belangrijk. Deze maand schijnt voor alle collega’s een zwakke maand te zijn omdat iedereen hier met andere dingen bezig dan met de gezondheid. December betekent feest, dus veel en lekker eten! Dan moet je even geen gezeur hebben van zo’n gezondheidsmannetje die je komt vertellen dat je meer moet gaan bewegen en het lekkerste (vetste) deel van al dat eten beter kan laten passeren. Nee, ik zal moeten inhaken op het januari-sentiment, oftewel de goede voornemens. Een fitheidscreening is al in de maak en de flyers voor de spinninglesjes worden momenteel al verspreid. Wat zal een mooie slogan zijn?
Boeroeswing, de plek voor het realiseren van je goede voornemens! Posted by Picasa

1 opmerking:

Anoniem zei

Ook in australie wordt jullie weblog "gelezen" Ruth kijkt wel meer naar de plaatjes want Nederlands kan ze niet lezen wel Engels en Duits. Zet er maar eens een engelse groet in voor Peter en Ruth Nussbaumer
groetjes brigitte