27 december 2006

Inburgerlogica...

Tja, soms sta je als rasechte allochtoon niet begrijpend uit je ogen te kijken, en de tegenpartij kijkt net zo niet begrijpend terug. Wie is hier nu gek?
Vandaag heb ik de eerste echte Boeroeswing declaraties de deur uit gedaan, tenminste, dat was ik van plan…
Ik heb de eerste patiƫnten waarvan de factuur elders (bijvoorbeeld een werkgever) ingediend moet worden al op bezoek gehad. Ik dacht, laat ik die rekeningen nu netjes voor het einde van het jaar de deur uit doen, wie weet mag ik mijn centjes in januari dan al tegemoet zien! Dus ik kruip achter de computer, maak een paar prachtige facturen, logo erop, niet vergeten het rekeningnummer er bij te vermelden, stempeltje zus en zo (zijn ze hier dol op), krabbeltje bij, en klaar is mijn rekening! Netjes in een envelop, adres opzoeken in het telefoonboek, stempeltje op de achterzijde en hij kan echt weg.

Dus ik op de fiets naar een boekwinkeltje op ongeveer 10 minuutjes fietsen van huis. Hier hebben ze een agentschap van Surpost, het Surinaamse postbedrijf. Ik lever mijn envelopjes in, de vriendelijke dame legt ze op de weegschaal om vervolgens in haar tabelletje af te lezen wat er aan postzegels geplakt moet worden. Dat wordt 1,70 SRD (Surinaamse Dollar) meneer. Hohoho denkt de oplettende bakra (Hollander). Voor mijn post naar Nederland betaal ik 1,40 SRD. Dat klopt, zegt ze, lokaal is duurder! Nu breekt mijn klomp, dus met het vliegtuig de plas over is goedkoper dan met het brommertje naar het adres op nog geen paar kilometer afstand. Ik heb het goed begrepen. En, zegt ze me doodleuk, het duurt ook nog eens veel langer. Naar Nederland doet de post er gemiddeld een week over, binnenlandse post gemiddeld drie weken! Ze moet mijn gedachten hebben kunnen lezen want ik krijg meteen het advies om het niet te doen. Ze zegt me dat het veel vlotter zal gaan wanneer ik er zelf even langs rijd en de post afgeef, ‘dan bent u er ook zeker van dat het aankomt!’ Tja, daar sta je dan, met je goede gedrag. Ik bedenk ter plekke dat ik het wel handig vind dat mijn factuur dit jaar nog bij het betalende bedrijf aankomt. En dan maar hopen dat zij hun betaalopdracht niet via de post naar de bank sturen…

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit lijkt me nou een typisch gat in de markt.
In NL krijgt tante pos ook al steeds meer concurrentie.
Hoe doen bedrijven dat? En de overheid zelf?
Ik zou een eigen postdienst oprichten.
Bij welk ministerie moet ik zijn?

tropenkindje zei

Het gat in de markt is voor de post naar het buitenland gevuld...via de transportmaatschappijen zoals Jos Steeman wordt ook heel veel post verstuurd. Ik heb ooit gehoord dat het niet mag, maar veel mensen doen het. Lokaal is nog wel een optie. Surpost is wat ze noemen een parastataal bedrijf, een zelfstandig opererend staatsbedrijf. Geen idee waar ze onder vallen. Binnenlandze zaken of Transpost, Communicatie en Toerisme? Ik ben nog niet helemaal ingeburgerd...zal het eens navragen!
Grote bedrijven hebben hun eigen bezorgdienst, werkt prima.
Saskia